ul. Światowida 58B,
03-144 Warszawa
telefon: +48 667-999-652

Godziny otwarcia:
Pon – Pt.: 8:00 – 22:00 Sobota: 8:00 – 16:00

Kontakt do Inspektora Danych Osobowych:
e-mail: iod@ilovefitness.pl

Regulamin klubu

Masz pytania? Jesteś zainteresowana bezpłatną pierwszą wizytą w klubie? Wypełnij formularz kontaktowy!

Wysyłając formularz wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Ilovefitness.pl z siedzibą pod adresem ul. Światowida 58B, 03-128 Warszawa moich danych osobowych w celu otrzymania informacji związanej z ofertą klubu. W każdej chwili mogę wystąpić z wnioskiem o usunięcie moich danych.
Fomularz kontaktowy
kod bezpieczeństwa:
security code
Proszę wpisać kod zabezpieczający:

Wyślij
I Love Fitness | Suplementy – jak mądrze je wybierać?
16311
post-template-default,single,single-post,postid-16311,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,side_menu_slide_with_content,width_470,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-16.6,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.1,vc_responsive
 

Suplementy – jak mądrze je wybierać?

Suplementy – jak mądrze je wybierać?

Suplementy – jak mądrze je wybierać?

 

Dlaczego osoby, które odżywiają się zdrowo, miewają niedobory witamin i minerałów? Doprowadziła do tego przemysłowa produkcja żywności.

Długo przechowywane warzywa i owoce tracą swoje antyoksydanty. Sztucznie nawożona gleba jest wyjałowiona i nie dostarcza żywności niezbędnych pierwiastków. Dodatkowo procesy technologiczne pozbawiają żywność z większości witamin i minerałów.

Im bardziej przetworzone produkty spożywamy, tym nasze niedobory mogą być większe! Z całą pewnością żywność nie jest tak wartościowa, jak była 100 lat temu. Jednak wciąż świeże warzywa, owoce oraz naturalne produkty powinny stanowić podstawowe źródło wartości odżywczych. Są one niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Niektóre elementy muszą być suplementowane, gdyż ich dostarczanie na co dzień w pożywieniu jest dużym wyzwaniem. Osoby aktywne fizycznie szczególnie narażone są na silne niedobory. Składniki są zużywane na wzrost i regenerację mięśni. Aktywność fizyczna jest dla organizmu bodźcem stresowym, który wymaga zwiększonej ilości antyoksydantów.

Podstawowe suplementy

Witamina D3 –w zasadzie jest hormonem, ponieważ pod wpływem promieni UV jest wytwarza się przez naszą skórę.  Oznacza to, że stosując kremy z filtrem ( i oczywiście ubierając się), ograniczamy jej syntezę.  Mimo że produkty zwierzęce, są  źródłem tej witamy, to i tak osoby spożywające mięso są narażone na niedobory. Oprócz wpływu na zapobieganie osteoporozie i całą gospodarkę wapniową, witamina D wpływa na praktycznie każdy układ naszego ciała. Niedawno zainteresowano się jej działaniem przeciwnowotworowym i chroniącym przed zawałem serca.  Większość osób w naszej strefie klimatycznej powinna suplementować ją przez cały rok. Najlepiej stosować ją w połączeniu z witaminą K2 pochodzącą z fermentowanej soi (natto), która wspomaga wbudowywanie wapnia do tkanki kostnej.

Omega 3– jeśli nie jesteś miłośnikiem tłustych ryb i nie jesz ich zbyt często powinieneś suplementować kwasy tłuszczowe DHA. Stanowią ważny budulec mózgu, budując otoczkę komórek układu nerwowego. Hamują stany zapalne, chroniąc organizm przed szkodliwymi czynnikami środowiska. Optymalna dzienna dawka kwasów tłuszczowych to po ok. 250mg zarówno EPA jak i DHA lub ok. 1g tranu.

Magnez – stres, cukier, aktywność fizyczna i nadmierne spożywanie kofeiny prowadzi do niedoboru magnezu. Zapobiega demineralizacji kości, bierze udział w skurczu mięśni, wpływa na syntezę niektórych hormonów oraz stan umysłu i koncentrację. Często rozdrażnienie i problemy ze snem są właśnie oznaką niedoboru magnezu. Najlepiej przyswajalną formą jest cytrynian magnezu.

Selen – poza orzechami brazylijskimi występuję w żywności w śladowych ilościach. Jest najsilniejszym antyoksydantem chroniącym organizm przed wolnymi rodnikami ( wolne rodniki przyczyniają się do procesów nowotworowych) To niezbędny pierwiastek, zaraz po jodzie dla prawidłowej syntezy hormonów tarczycy.

Witamina C – silny antyoksydant, którego niedobory skutkują starzeniem organizmu, powstawaniem komórek rakowych, słabszą regeneracją organizmu. Regularna suplementacja chroni przed infekcjami wirusowymi, regeneruje blizny i spłyca zmarszczki. (witamina C jest niezbędna do syntezy kolagenu w skórze). Zmniejsza szkodliwe skutki toksyn. Wspomaga wątrobę w metabolizowaniu estrogenów: zmniejsza napięcie przedmiesiączkowe, ryzyko nowotworu jajnika, piersi czy zespołu policystycznych jajników.

Superfoods

Istnieje grupa żywności, która stanowi źródło skondensowanych wartości odżywczych. Można nazwać je suplementami, jednak są naturalnymi pokarmami. Są źródłem witamin, niezbędnych pierwiastków i wielu antyoksydantów. Pomagają poprawić ogólną kondycję organizmu oraz stan skóry. Wspomagają układ odpornościowy, regulują pracę hormonów.

Nasiona chia

Te małe pęczniejące ziarenka stanowią idealną przekąskę. Są źródłem wapnia, magnezu a przede wszystkim kwasów omega 3. Są także doskonałym źródłem błonnika, a dzięki wytwarzaniu śluzowej otoczki nie podrażniają przewodu pokarmowego. Wystarczy 2 łyżki nasion zalać mlekiem, najlepiej roślinnym i deser gotowy.

Olej kokosowy

Z reguły zalecenia dietetyczne radzą ograniczyć tłuszcze nasycone. Jednak spożywanie ich pod postacią oleju kokosowego może przynieść korzyści. Olej kokosowy jest nasyconym tłuszczem roślinnym i w przeciwieństwie do tłuszczy zwierzęcych, zawierających cholesterol i ciężkostrawne długołańcuchowe kwasy tłuszczowe, zawiera średniołańcuchowe kwasy tłuszczowe (MCFA). Kwasy te potrafimy bardzo szybko metabolizować, są więc idealnym źródłem energii, nasilają termogenezę poposiłkową, przyspieszając metabolizm, poprawiają wchłanianie glukozy z krwi, chroniąc przed cukrzycą, zwiększają ilość lipoprotein HDL, wspierają tarczycę. Wspomagają tez układ odpornościowy w walce z bakteriami, wirusami i grzybami dzięki obecności kwasu laurynowego. Aby jednak skorzystać z tych właściwości musimy spożywać olej nierafinowany.

Chlorella – alga morska, która w 60% składa się z pełnowartościowego białka.  Zawarty w niej chlorofil i składniki ściany komórkowej działają chelatująco, czyli wiążą metale ciężkie oraz toksyny i wydalają je z organizmu.

Surowe kakao– najlepsze źródło magnezu, a także żelaza, chromu, manganu i cynku. Dzięki zawartości fenyloetyloaminy, anandamidu i tryptofanu wspomaga nasze samopoczucie. Dostępne w postaci całych ziaren lub mielonych (nie jest to odtłuszczone kakao, powszechnie dostępne w sklepach)

Nasiona konopii – są źródłem kompletnego białka, niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych oraz około 20 pierwiastków śladowych

Jagody goji – zawierają co najmniej 21 pierwiastków śladowych (głównie cynk, żelazo, miedź, wapń) oraz witaminy B1, B2, B6 i E. Jagoda ta jest adaptogenem, co oznacza, że ma szereg właściwości leczniczych m.in. wzmacnia układ odpornościowy, wspiera pracę nadnerczy, co pomaga walczyć ze stresem.

Tekst: Dominika Trzmiel

 

Udostępnij to:
No Comments

Post A Comment